ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: 4 εβδομάδες
 
Εισαγωγή στο περιεχόμενο

Ο  άνθρωπος  είναι από τη φύση του ανήσυχο όν . Ποτέ δεν ικανοποιείται μ΄ αυτό που έχει. Προσπαθεί να βελτιώσει διαρκώς τη θέση του κοινωνικά, μορφωτικά, οικονομικά. Όταν ο τόπος του δεν του ικανοποιεί  αυτά τα θέλω του βρίσκει διέξοδο στη μετανάστευση. Ταυτόχρονα απολυταρχικά, πολιτικά ή θρησκευτικά,  καθεστώτα εξωθούν αρκετούς στη φυγή.  Ταυτόχρονα οι πόλεμοι, που ποτέ δεν σταμάτησαν, δημιούργησαν όχι μόνο ερείπια πόλεων, αλλά και κυρίως ανθρώπων.  Όλα αυτά δημιούργησαν μεταναστευτικά και προσφυγικά ρεύματα. Οικονομικοί μετανάστες και πρόσφυγες από εμπόλεμες ζώνες εμφανίστηκαν και μας κάλεσαν να δείξουμε συναισθήματα φιλοξενίας,  περίθαλψης, κατανόησης. Το παρελθόν μας σαν Ελλήνων γένος μας φέρνει τα παραδείγματα που θα πρέπει να βαδίσουμε. Αν τα ξεχνούσαμε θα ήμασταν αναπολόγητοι ενώπιον της ιστορίας και των ανθρώπων.

Η παγκοσμιοποίηση σαν όρος και ως πραγματικότητα είναι πλέον μια πραγματικότητα που μας προκαλεί να την διαχειριστούμε με σύνεση, χωρίς δαιμονοποίηση των όσων φέρνει, αλλά και χωρίς υποτέλειας πρακτική σε όσα μας φαίνονται πρωτόγνωρα, ελκυστικά και χρήσιμα. Η για οποιοδήποτε λόγο και οσοδήποτε χρόνο υπάρχει η μετακίνηση (ακόμα και η στάση πληθυσμών φέρνουν την αναπόφευκτη κινητικότητα ιδεών, θρησκειών, φιλοσοφιών. Οι τρόποι έκφρασης ποικίλουν, όλες όμως κρύβουν θέληση παρουσίασης ή ακόμα και επιβολής. Είναι τρόποι αντίδρασης που δεν σχεδιάζονται, αλλά έρχονται αυθόρμητα. Οι πιθανότητα να είναι σχεδιασμένες κινήσεις, προκειμένου να υπάρξουν ποικιλόμορφες αλλοιώσεις, μας προξενούν προβληματισμό. Η κινδυνολογία δεν είναι μέσο αντίδρασης, ενώ η προσήλωση στις ιδέες μας είναι μέτρο αντίστασης.

Άξιο παρατήρησης είναι και το εξής. Η διαφορετικότητα σε κουλτούρα,  θρησκεία, εθίμων δεν σημαίνει και πόλεμο έναντι των δικών μας. Ταυτόχρονα όσοι έχουν διαφορετικές απόψεις δεν δικαιούνται να μηχανεύονται τρόπους θεμιτούς ή αθέμιτους για να τις επιβάλουν. Τότε θα σπεύσουν να επιβεβαιώσουν όσους δηλώνουν επιφυλάξεις.

Σαν χριστιανοί μάλιστα έχουμε και τον Χριστό που όχι απλά έδειξε, αλλά απαίτησε την στοργή και βοήθεια σε κάθε μορφής ξένο, προβληματικό, διαφορετικό. Στον πρόσωπο των “άλλων” έδειξε το δικό Του. Άρα και οι ευθύνες μας πολλαπλασιάζονται και μας δείχνουν όχι απλά καθήκον, αλλά για υποχρέωση.

 

Σκοπός-στόχος

Το πρόγραμμα “ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ και ΘΡΗΣΚΕΙΑ” επιθυμεί να διαπραγματευτεί τα στοιχεία,  τις συνέπειες, τις παραμέτρους της συνύπαρξης θρησκευτικών πληθυσμών, μέσα στα πλαίσια της παραπάνω περιγραφόμενης παγκοσμιοποίησης. Όταν φύγουμε από τη σκέψη -για κάποιους- και φόβο -για άλλους- για το θέμα του προσηλυτισμού, τότε μπορούμε να βρούμε και δικαιώματα, αλήθειες και υποχρεώσεις. Προσπαθεί με επιχειρήματα να καταδείξει ότι οι διαφορετικοί με εμάς δεν μπορεί να είναι και εχθροί μας.

Η  πολιτιστική ταυτότητα, η εκπαίδευση, οι χώροι υγείας, το εργασιακό περιβάλλον, οι θρησκευτικές πεποιθήσεις είναι παράγοντες  συνύπαρξης, δημιουργίας και ηρεμίας αλλογενών και γηγενών. Για όλους υπάρχει πεδίο δράσης και γνώσης με τους επισκέπτες, μετανάστες, πρόσφυγες. Κάπου ανάμεσα μπορούμε να βρούμε τον εαυτό μας, αφού  έχουμε σαν λαός βρεθεί στο παρελθόν σε μία από τις παραπάνω ομάδες. Η διάκριση ως αρετή είναι απαραίτητη απ’ όλους και για όλους.

 

Αποτελέσματα  

Όποιος μετάσχει στο παραπάνω πρόγραμμα θα μπορεί να γνωρίσει άνετα και άμεσα:

  • Τη δυσκολία να αποδεχθούμε τον “άλλο”.
  • Ο θρησκευτικός φανατισμός δεν ωφέλησε κανένα.
  • Η εκπαίδευση διαθέτει δική της δυναμική.
  • Οι εργασιακοί χώροι δεν θέλουν αντιπαλότητες.
  • Ο διάλογος πάντα ωφελεί.
  • Ο πολιτισμός είναι άυλη περιουσία όλων.

Ύστερα απ’ όλα τα παραπάνω:

           *   Δεχόμαστε.

*   Περιθάλπουμε.

*    Διδασκόμαστε.

          *    Συνυπάρχουμε,

με κάθε άτομο ή σύνολο που μπορεί να έχει διαφορετική φιλοσοφία, δεν σημαίνει ότι κινδυνεύουμε να αφανιστούμε ή να εξοστρακιστούμε. Τόσο αμφισβητούμενες είναι οι ρίζες μας και τόσο επικίνδυνα τα θεμέλιά μας;

Υπεύθυνοι Εκπαίδευσης Προγράμματος Κοινωνία –Πολιτισμός –Θρησκεία: 

Ι. Παχουνδάκης-Στρ. Σπύρου

 

Συντονισμός Ακαδημαϊκών Θεμάτων &Επικοινωνίας:

Σταμάτης Ζούλας, Μ.Sc., Καθηγητής Θεολογίας

 

Διδάσκοντες: Χρυσόστομος Χρυσόπουλος