ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: 7 εβδομάδες
 
Περιγραφή Αντικειμένου – Θεολογική Στήριξη:

Το πρόγραμμα «Η Θεολογική – Ηθική (Θρησκευτική) Διάσταση του Γάμου και της Οικογένειας, στον 21ο αιώνα» ολοκληρώνεται σε επτά (7) διδακτικές ενότητες. Η σχέση ανάμεσα στα δύο φύλα είναι άλλωστε το πεδίο όπου κρίνεται σήμερα και πάντα η ζωή των περισσοτέρων ανθρώπων. Είτε βρίσκουν σε αυτή τη σχέση το δρόμο προς τον εαυτό τους, προς τον πλησίον και προς τον Θεό, είτε περιπλέκονται σ’ αυτήν και χάνονται. Το ίδιο ισχύει για τους παντρεμένους, αλλά και για τους ανύπαντρους. Σε όλους μπορεί να πει κάτι πολύ σημαντικό σχετικά με τη θεολογική και ηθική διάσταση των διαφυλικών σχέσεων η Εκκλησία μας και σήμερα: Σ’ αυτούς που προβληματίζονται ανάμεσα στο γάμο και στην αγαμία, σ’ αυτούς που πήραν την απόφαση του γάμου, σε αυτούς που τον αντιμετωπίζουν σοβαρά και σε αυτούς που τον βλέπουν σαν παιγνίδι, στις νέες κοπέλες που ονειρεύονται την αποκατάστασή τους, σ’ αυτούς που είδαν τα όνειρά τους να χάνονται γιατί απέτυχαν στο γάμο τους, σε εκείνους που χήρεψαν, σε εκείνους που ετοιμάζονται να χτίσουν το σπιτικό τους, στους αρραβωνιασμένους, σε όσους επιθυμούν να δημιουργήσουν μια κατ’ οίκον μικρά εκκλησία, σε όσους σκοπεύουν να κάνουν ή έκαναν πολιτικό γάμο ή υπέγραψαν σύμφωνο συμβίωσης, σε αυτούς βέβαια που θέλουν να τελέσουν χριστιανικό-θρησκευτικό γάμο, σε εκείνους που είναι στα πρόθυρα διαζυγίου ή που πήραν διαζύγιο, σε αυτούς που σκέπτονται την έκτρωση ή να μην κάνουν παιδιά, στους πολύτεκνους, στους γονείς των μελλονύμφων, που επιθυμούν την ευτυχία των παιδιών τους. Σε όλους αυτούς λοιπόν, σε όποια κατηγορία κι αν ανήκει ο καθένας,δηλαδή σε ολόκληρη την κοινωνία, έχει να πει πολλά γύρω από αυτά τα θέματα και κυρίως να βοηθήσει με το συμβουλευτικό της έργο η Εκκλησία και τα στελέχη της, γιατί σε όποια κατηγορία από τις παραπάνω κι αν ανήκουν τα μέλη της, παράλληλα και εν δυνάμει, είναι υποψήφιοι και για τις υπόλοιπες, μέσα στον αβέβαιο αυτό κύκλο της ζωής, που ο συνεχώς εν πορεία εβρισκόμενος άνθρωπος, δεν γνωρίζει σε ποια κατάσταση θα βρεθεί στο εγγύς ή στο απώτερο μέλλον. Άλλωστε κι ο ίδιος ο γάμος βρίσκεται εν πορεία. Όχι μόνο με την έννοια της εξέλιξής του σε έναν καλύτερο γάμο, αλλά με την έννοια κυρίως ότι ο ίδιος ο γάμος δεν είναι ούτε αυτοσκοπός ούτε τέρμα. Είναι, πάνω και πέρα από όλα, ένα είδος της Αγάπης του Χριστού, που ήταν «εν αρχή», που προσδοκούμε σήμερα και που θα είναι στους αιώνες.

Διανύουμε μια εποχή γενικής σύγχυσης και πολυεπίπεδης κρίσης, υλισμού, ατομισμού, αδιαφορίας και άγνοιας, και γι’ αυτό όλοι οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη κάποιων ειδικών συμβουλών, που να πηγάζουν από ανθρώπους με πείρα της ζωής και βαθιά γνώση. Την ανεπάρκεια σε αριθμό αλλά και ποιότητα τέτοιων φορέων ειδικής γνώσης για τα εν λόγω θέματα έρχεται να καλύψει το παρόν πρόγραμμα. Γιατί όλο και περισσότεροι άνθρωποι καταλαβαίνουν πλέον ότι ο γάμος δεν είναι μόνο κοινωνικό γεγονός. Είναι ο σπουδαιότερος ίσως σταθμός στη ζωή του ανθρώπου και η επιτυχία ή η αποτυχία του εξαρτάται κατά βάση από την εξ’ αρχής τοποθέτηση του ανθρώπου απέναντι του. Από το πώς θα εννοήσουν τον γάμο, πως θα προετοιμασθούν γι’ αυτόν, εξαρτάται η επιτυχία και η ευτυχία των μελλονύμφων. Το βασικό και βαθύτερο πρόβλημα όμως, δεν είναι πως θα γίνουν κάποιοι γάμοι πιο ευτυχισμένοι, ούτε πως θα προλάβουμε τη σεξουαλική ασυδοσία της εποχής μας. Το θέμα είναι να διακρίνουμε το μήνυμα. Και αυτό δεν είναι άλλο, από το να κατανοήσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι, το πλήρωμα της αγάπης του Θεού για τον Άνθρωπο (γιατί αυτό είναι το μήνυμα: η αγάπη), και τότε η σχέση Θεού – Ανθρώπου, Ανθρώπου –Πλησίον και Ανθρώπου – Εαυτού, θα περάσει σε άλλη διάσταση, στη σωστή διάσταση.

Ο εκπαιδευόμενος με το πέρας του προγράμματος θα έχει αποκτήσει τις θεωρητικές αλλά και τις πρακτικές γνώσεις που θα του είναι απαραίτητες στον επαγγελματικό του βίο, ιδίως σε ό, τι αφορά στη διαποίμανση, στη συμβουλευτική στάση και στην οργάνωση του ποιμαντικού έργου μιας Μητρόπολης, Ενορίας ή οποιουδήποτε εκκλησιαστικού φορέα, σε ό, τι έχει να κάνει με τον Γάμο, την Οικογένεια, την Τεκνογονία, την Ανατροφή των παιδιών και την σωστή συμβουλευτική απέναντι σε προβλήματα, όπως το διαζύγιο, η χηρεία, η ορφάνια, η ενδοοικογενειακή βία  κλπ. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Η Θεολογική – Ηθική (Θρησκευτική) Διάσταση του Γάμου και της Οικογένειας, στον 21ο αιώνα»φιλοδοξεί να καλύψει τις ολοένα αυξανόμενες ανάγκες της ποιμαινομένης οικογένειας και των μελών της, στις αρχές του 21ου αιώνα, σε ό, τι έχει να κάνει με τους ανθρώπους της Εκκλησίας, Κληρικούς και Λαϊκούς, τωρινά ή μελλοντικά στελέχη του ποιμαντικού και κοινωνικού της έργου, που επιζητούν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα ή ένα επί πλέον εφόδιο, για να μπορέσουν να αποδώσουν καρπούς αλλά και να επιδείξουν επαγγελματική ικανότητα και ευσυνειδησία στον τομέα της «Συμβουλευτικής της Οικογένειας» σε έναν κόσμο και σε μια κοινωνία που συνεχώς αλλάζουν και περιμένουν από την Εκκλησία και τα στελέχη της να τους καθοδηγήσουν στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται σε ό, τι αφορά στις σύγχρονες μορφές οικογένειας,καθώς και στις πνευματικές αλλά και υλικές τους ανάγκες.

Σαφώς λοιπόν το πρόγραμμα «Η Θεολογική – Ηθική (Θρησκευτική) Διάσταση του Γάμου και της Οικογένειας, στον 21ο αιώνα»εισάγει παλαιότερα, νεότερα ή μελλοντικά στελέχη του εκκλησιαστικού έργου, σε θεολογικές αλήθειες, μεθόδους και τρόπους όπως ο Γάμος και η Οικογένεια ως θεοσύστατος θεσμός, η Αγάπη, ο Έρωτας, το Σεξ, μέσα στο μυστήριο του Γάμου, Σύγχρονη Δομή του Γάμου και μορφές Οικογένειας, Βιοηθική και Τεκνογονία, Ποιμαντική Προετοιμασία των Μελλονύμφων, Ποιμαντική των Χηρών/Χήρων, των Ορφανών, των Διαζευγμένων, Διαπαιδαγώγηση των μικρότερων μελλών της οικογένειας κλπ.

 

Σκοποί – Στόχοι του Προγράμματος

Το πρόγραμμα «Η Θεολογική – Ηθική (Θρησκευτική) Διάσταση του Γάμου και της Οικογένειας, στον 21ο αιώνα», Σκοπεύει στο να εξειδικεύσει τους συμμετέχοντες σε αυτό, στην αναζήτηση σύγχρονου ποιμαντικού λόγου για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του Γάμου και της Οικογένειας, στον προβληματισμό επί της θεωρίας και της πράξης αντιμετώπισης των προβλημάτων της συζυγίας, που αφορούν στην τεκνογονία και στη βιοηθική, στους λόγους-αιτίες αλλά και στην αποφυγή των διαζυγίων, στην ολοκληρωμένη διαπαιδαγώγηση, στον οικογενειακό προγραμματισμό, στην οικονομική κρίση, στη σεξουαλική ασυδοσία, στο μεταναστευτικό κλπ. Επίσης, στο πως μπορεί να οργανωθεί από το επίπεδο της Ενορίας ως αυτό της Μητροπόλεως, ένα Κέντρο ή μια Σχολή προετοιμασίας των Μελλονύμφων ή αντιμετώπισης οικογενειακών προβλημάτων, λειτουργώντας παράλληλα και ως Συμβουλευτικός Σταθμός. Απώτερος στόχος, η εξωστρέφεια της Εκκλησίας στον σύγχρονο κόσμο και τις ποιμαντικές του ανάγκες, με μια δυναμική παρουσία στελεχών, που θα την βοηθούν να εκπληρώσει τους ιερούς σκοπούς της απέναντι στον χειμαζόμενο και αγωνιζόμενο άνθρωπο του 21ου αιώνα.

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το πρόγραμμα στοχεύει να εξειδικεύσει τους επιμορφούμενους, μεταφέροντας ειδικές γνώσεις και εμπειρία στα ήδη στελέχη της Εκκλησίας (Κληρικούς και Λαϊκούς), αλλά και σε αυτούς που πρόκειται να σταδιοδρομήσουν στο ποιμαντικό έργο και στις δομές της Εκκλησίας ή επιθυμούν να μυηθούν σε αυτές.

Επομένως ο/η απόφοιτος/η θα είναι σε θέση να:

-Κατανοεί σε βάθος:

  • Ότι η σχέση ανάμεσα στον άνδρα και στη γυναίκα είναι το πεδίο στο οποίο κρίνεται τελικά ο τρόπος ζωής κάθε κοινωνίας, και κατ’ επέκταση η εξέλιξη της ζωής του ανθρώπινου γένους συνολικά. Και γι’ αυτό έχει τεράστια σημασία η ορθή πορεία που πρέπει να τους βοηθήσει να χαράξουν, προς έναν επιτυχημένο χριστιανικό γάμο.
  • Ότι το τρίπτυχο αγάπη-έρωτας-σεξ συνιστά το θεμέλιο πάνω στο οποίο θα αναγερθεί το οικοδόμημα της οικογένειας, της μικρής αυτής εκκλησίας, που η επιτυχία της και η διάρκειά της θα εξαρτηθεί από τη γνώση, τον χαρακτήρα, την ποιότητα, αλλά και την πίστη των μελλών της. η υπογραφή του «καταστατικού έναρξης» λειτουργίας της δεν είναι άλλη παρά η τέλεση της ιερολογίας του Γάμου. Εγγύηση δε της σωστής λειτουργίας της είναι η αληθινή αγάπη. Και γι’ αυτό πρέπει να μπορεί να τους εμπνεύσει μέσα από τη διδασκαλία της Αγίας Γραφής και της Ιεράς Παράδοσης της Εκκλησίας μας.

-Γνωρίζει:

  • Να αναπτύσσει τον τομέα του συμβουλευτικού «λόγου» και «έργου» της Εκκλησίας, με στόχο την παροχή στοργής και συμπαράστασης στις πολλές διαστάσεις και ανάγκες του γάμου και της οικογένειας.

-Ευαισθητοποιηθεί και καταρτιστεί περαιτέρω:

  • Στο διακόνημα της προσφοράς και των προοπτικών που προσφέρει στον σύγχρονο άνθρωπο η πλούσια Πατερική Παράδοση και εμπειρία πάνω στον διαχρονικό οικογενειακό θεσμό.
  • Σε οικονομικά, νομικά, ιατρικά, ψυχολογικά, ηθικά, κοινωνιολογικά, παιδαγωγικά κ.α. θέματα γύρω από το Γάμο.
  • Σε θέματα οργάνωσης Σχολών Γονέων, Κέντρων Προετοιμασίας Γάμου ή Μελλονύμφων και Συμβουλευτικών Οικογενειακών Σταθμών, σε μια Μητρόπολη ή Ενορία.

1η Υποενότητα:

Ο Γάμος και η Οικογένεια στην Αγία Γραφή και στην Ιερά Παράδοση, ως Θεοσύστατος Θεσμός.

 

2η Υποενότητα:

Το Μυστήριο του Γάμου – Η Αγάπη και ο Έρωτας – Η μετασκευή του            ‘‘εξ αρρωστίας εις ρώσιν’’

 

3η Υποενότητα:

Μορφές Οικογένειας στην Ελλάδα άλλοτε και τώρα (Συνύπαρξη ή Συζυγία;) – Σύγχρονη Δομή του Γάμου.

 

4η Υποενότητα:

Βιοηθική – Τεκνογονία – Δημογραφικό Πρόβλημα.

 

5η Υποενότητα:

Ποιμαντική για τους εμπερίστατους στο Γάμο (Χηρεία, Διαζύγιο, Ορφάνια).

 

6η Υποενότητα:

Ποιμαντική Προετοιμασία των Μελλονύμφων.

 

7η Υποενότητα:

Χριστιανική Διαπαιδαγώγηση – Παιδιά και Προβλήματα.

 

 

Υπεύθυνοι Εκπαίδευσης Προγράμματος Κοινωνία –Πολιτισμός –Θρησκεία: 

Ι. Παχουνδάκης-Στρ. Σπύρου

 

Συντονισμός Ακαδημαϊκών Θεμάτων &Επικοινωνίας:

Σταμάτης Ζούλας, Μ.Sc., Καθηγητής Θεολογίας

 

Διδάσκοντες: Στ. Ζούλας